Navigointi


Etusivu

Uutiset

RPG Maker?

Lataukset

Oppaat

Resurssit

Linkit

Foorumi

Ideoita taisteluun

Tekijä: Mursu

Monet pelaajat lopettavat pelin pelaamisen jos taistelu on tylsähköä, puuduttavaa tai liian vaikeaa. Pälpätykseni tarkoituksena on antaa lähinnä ideoita, jotta voisit tehdä monipuolisempia taisteluita systeemistäsi huolimatta.

Kaapumyyrät ja Mass Fire

Jos katsot vaikkapa Rtp:tä, huomaat sen olevan täynnä mitä erikoisempia hirviöitä. Toisaalta jos katsot oletuksena tulevaa databasea, hirviöiden hyökkäyslistat ovat järkyttävän kuivia. Ota örmöjen ulkonäöstä inspiraatiota, mieti mitä ne voisivat tehdä. Snake3:lla on kolme päätä: se voisi iskeä monta kertaa, tai jokainen pää pitäisi tappaa erikseen. Käärmeenä se voisi myös mennä  maanalle aika ajoittain, jolloin sitä ei voisi vahingoittaa. Sitten se iskisi sieltä tehokkaalla yllätysiskulla. Vähän kuin Pokemonin veemäiset Diggletit, samaan tyyliin pelaaja voisi torjua iskun heittämällä poppoolle esim. levitaation.

Ihmisetkään eivät ole täysin avuttomia. Varas voi mennä näkymättömiin, jousimies ampua käden toimintakyvyttömäksi tai nyrkkeilijä mosauttaa leuan rikki. Koita siinä sitten lausua taikasanoja moisen jälkeen.


Odottamattomat olosuhteet

Tyypillisesti kun pelaaja menee taistelemaan pomovihua vastaan, sankarit ovat täydessä sielun ja ruumiin kunnossa, kiitos viime huoneen parannuspaikan. Taistelu on arvaamatonta puuhaa: mitä jos ilkeä maagi heittäisi juuri ennen taistelua ilmaan savupommin? Koko sankaripoppoo kärsisi taistelun alun sopivasta statesta, jolloin pelaajalla voisikin mennä sormi suuhun. Vastaavasti taistelun aikana voisi alkaa kunnon rankkasade, jolloin tuleen pohjautuvat taidot olisivat hyödyttömiä. Yllätykset lisäävät jännitystä ja nostavat keskittymistä, kunhan et tee niistä pelinpysäyttäjiä. Vaihtelevilla olosuhteilla voit myös pakottaa pelaajan käyttämään uusia tapoja voittaa vihu ainaisen lyö&paranna -taktiikan sijasta.


Ne jyrää meitit!

Useimmiten myös pelaaja kohtaa vain 1 kovemman vihun kerrallaan, tai monta heikompaa. Moinen on ihan hyvä tapa, kolme Safer Sephirothia voisikin olla jo liikaa sankareille.

Määrän ja laadun voi kuitenkin yhdistää yhteen taisteluun. Pelaajasta olisi varmaan jännittävämpää mätkiä necromanceria ja takaisin ilmestyviä zombeja, kuin pelkkää necromanceria jonka aseisiin kuuluu keppi ja muutama tuholoitsu. Hieman toisinpäin ajateltuna iso laava- tai limahirviö voisi kuolessaan jakautua kahdeksi pienemmäksi.


Tunnetta ja puhetta peliin

Tämä menee enemmänkin jo juonen ja hahmosuunnittelun paikeille, mutta ne voi viedä myös taisteluihin. Final Fantasyissa tärkeät pomot heittävät puhetta taistelun aikana, tai ainakin alussa/lopussa. FF 6:ssa oli mieleen painuvaa, kun vaikka miten hakkasin Kefkaa, tämä vain nauroi räkäisesti.

Ylimielinen pilkka on usein käytetyintä ropetaisteluissa, mutta muitakin tapoja voidaan käyttää nostattamaan tunteita. Mitä jos häviöllä oleva sankarin perheen tappanut pahis alkaisi rukoilla armoa? Tai jos kovanaama vihu kiroilisi päin pelaajan naamaa? Puhe taistelun aikana on oiva keino korostaa sen tärkeyttä.


Roolileikit

Yleensä vihut ovat jotain vastaavista: vahingontekijä, auttaja ja kiusaaja. Vahingontekijä tekee paljon vahinkoa pelaajalle, auttaja parantaa omia ja kiusaaja pommittaa pelaajaa tilamuutoksilla. Vihut voivat olla usein myös näiden sekoituksia.

Ideaa voi viedä hyvin pitkälle. Heal -taidon lisäksi auttaja voi luoda lisää monsuja taisteluun, kiusaaja taasen voisi varastaa tavaroita tai nakata Reflectin pelaajalle, jolloin tämä ei voisi parantaa itseään. Vahingontekijä sen sijaan saattaa ladata kauan jotain tehokasta erikoisiskua, ja tulla vasta sen jälkeen kunnolla haavoittuvaksi.

Esimerkki

Esimerkkinä kerron tässä pomovihuna jättimäisen Ampiaispesä of Doomin.

Taistelussa itse pesä on iso, ja hyvin suojattu. Eli korkea defense. Niin kauan kuin se on pystyssä, pelaajan kimppuun ilmestyy loputtomiin isoja sotilasampiaisia, jotka myrkyttävät tai nukuttavat pelaajan myrkkypistimillään.

Pesä on heikko tulta vastaan, ja kun se tuhoutuu sieltä purkautuu muutama sotilas lisää, pari työläistä ja kuningatar. Kuningatar on tietysti kunnon pahis, ja lisäksi työläiset suojelevat häntä kamikazemaisesti hengellään. Sotilaita ei tule enää lisää tässä vaiheessa.

Taistelu loppuu heti kun kuningatar kuolee, mutta mokoma synnytyskone saattaa lentää liian korkealle jolloin pelaajan meleeaseet eivät tehoa. Hetken kuluttua se toki palaa alemmas tappelemaan.

Pikalinkit


HBGames