Navigointi


Etusivu

Uutiset

RPG Maker?

Lataukset

Oppaat

Resurssit

Linkit

Foorumi

"Making a Good Game"

Kääntäjä: Allu2525

Opas on käännös aikanaan Gaming World:ssä ilmestyneestä artikkelista.

Okei, sinulla on hyvä ajatus pelistä, juoni on valmis, se on upeaa ja kaikkea muutakin. Mutta nyt peliin yleisesti. Aloitetaan taidoilla.
Ensimmäiseksi tarvitset termin taidoille, esimerkiksi suurimmassa osassa Final Fantasy-pelejä, sitä kutsutaan Taikuudeksi(Magic), tai voit kutsua sitä Tekniikoiksi(Techs). Tai, kaikista parasta, ole täysin erilainen, ja kehitä taidoille oma nimi.

Yleensä halutaan vähintään 3 parannustaikaa. 1 parantamaan toista hahmoa, 2 parantamaan toista hahmoa enemmän, ja 3 parantamaan kaikkia. Kun teet taitoja, vähintään taika-osiota niistä, on hyvä perustaa hyökkäykset elementteihin, tuli, sähkö, varjo, pyhä, tuuli, vesi, jää, maa, tms. Tietysti on myös hahmon tilan muuttavia taikoja. Sisällytä peliisi paljon taikoja, tekemään taisteluista kiinnostavimpia.

Musiikki: Ärsyttävin asia tässä on se, kun joku tekee peliä, he näyttävät aina ottavan tunnettua musiikkia peleihinsä, kuten Chrono Trigger, Final Fantasy-sarjoista. Mitä haluaisit tehdä? Äskeistä, vai omaa Midi Makerilla, vai etsiä peli, jota kukaan ei oikeasti pelaa, tai ei ole niin suosittu. Esimerkiksi, moni ei pelaa Terranigmaa, mikä on hyvä peli. Sinä voisit ottaa musiikkia siitä. On myös hyvä vaihtaa tiedostojen nimiä. Esimerkiksi pelisi nimi olisi Shadows of Asheron, musiikki aloitus ikkunaan voisi olla SOA-Theme.mid. Ajattele musiikkiasi myös. Taisteluihin voisit haluta jotain jännittävää musiikkia, kun taas pomotaisteluihin voisit haluta jotain enemmän jännittävää musiikkia. Loppuvastukseen jotain dramaattista. On myös toinen ei, oikeiden kappaleiden laittaminen peliin. Päähenkilön "teema"musiikki olisi Metallican kappale, on todella typerää, paitsi jos sinulla on nykyaikaan sijoittuva peli, ja se kuuluu päähenkilön CD/mp3-soittimesta kotona.

Rodut: Okei, haluat omia rotuja peliisi, eikö vain? Toki haltiat ovat hyviä, maahiset hauskoja, ja enkelit upeita, mutta etkö haluakkin jotain omaa? Esimerkiksi, sinulla voi olla ihminen, joka on syntynyt ihmiseksi, mutta kun hän kasvaa, hänestä tulee susi, mutta ei ole hullu ja verenhimoinen. On hyvä kehittää omia rotuja, koska niillä voi olla omat ominaisuutensa. Esimerkiksi, yhdellä rodulla voi olla hyvät taikomisominaisuudet, kun taas toinen pystyy lentää ilman siipiä. Ota tämä harkintaan.

CMS/Muut erilaiset systeemit: Tämä voi olla vaikeaa niille, jotka eivät ole erittäin kehittyneitä RPG Maker 2k3:n käyttäjiä. Vaikka RPG Maker 2k3:n valikko on hyvä askel RPG Maker 2k:sta, se ei silti ole hyvin muokattava. Oma valikko on hyvä tehdä, sillä: A) Sinä voit valita täsmälleen miltä haluat sen näyttävän, ja mitä vaihtoehtoja laitat siihen. B) Selvästi, paremmin muokattava. Yritä laitaa erikoisia vaihtoehtoja, kuten tehtävät, jotta pystyt näkemään missä olet, tarvitsematta tarkistaa takaapäin. Sinulla voi olla myös hahmojen profiilit valikossa, huvin vuoksi. Kokeile useita asioita.

Toinen hyvä systeemi on juoksu. Paina shiftiä, juokset, paina shiftiä uudelleen, kävelet. En selitä sitä tässä ohjeessa, mutta se on hyvä sisällyttää hiipimiskohtiin, jotain että juoksusta tulee enemmän ääntä, jolloin vartija voi saada sinut kiinni.

Hyppiminen. Luultavimmin ärsyttävin toiminto. Miksi? Voit hyppiä muureille ja peli jäätyy. Mutta jos olet älykäs onnistumaan jotenkin poistamaan se, se on hyvä lisäys joka peliin, voit hypätä alas kukkuloilta aarteiden luo tms.

Apuvalikot: Todella hyvä olla, jos sinulla on useita muokattuja systeemejä, haluat pelaajan ymmärtävän ne. Tee apuvalikosta muokattu valikko, se aukeaa ja voit katsella aiheita.

Puhe: Yritä olla tekemättä montaa kielioppivirhettä. Se on ärsyttävää ja tekee pelistä vähemmän arvostetun.

Hahmot: Kehitä hahmoja, mistä ne eivät pidä, mistä taas pitää tms. Esimerkiksi päähahmo on Dallas. Sanotaan, että hän vihaa pinkkiä. Pelissä, hän menee treffeille ja hänen kaverinsa pitää yllään pinkkiä, sinä voit laittaa hänet sanomaan "Ugh... pink..." näyttämään, että hän ei pidä siitä. Kehitä hahmojasi, jotta ne uppoaisivat pelaajan mieleen, jotta hän oppisi tuntemaan ne.

Pikalinkit


HBGames