Navigointi


Etusivu

Uutiset

RPG Maker?

Lataukset

Oppaat

Resurssit

Linkit

Foorumi

RPG Maker XP Megaopas

Tekijä: Sase/Echo

Klikkaa kohtaa päästäksesi siihen.
Osa 1: Yleinen (Mene ensimmäiseen osaan)
Mappaus (Opettaa mappauksen perusasiat)
Eventit (Opettaa asiaa eventeistä)
Eventtilista (Näyttää listan kaikista event commandeista)
Osa 2: Database (Mene toiseen kohtaan)
Actors-välilehti
Classes-välilehti
Skill-välilehti
Item-välilehti
Weapons-välilehti
Armor-välilehti
Enemies-välilehti
Troops-välilehti
State-välilehti
Animations-välilehti
Tileset-välilehti
Common Event-välilehti
System-välilehti

Osa 1: Pelaus, mapit ja eventit Palaa tekstin alkuun

Mappaus Palaa tekstin alkuun

Mappauksessa (karttojen teossa), käytössä on kolme layeriä, eli tasoa jolle voit rakentaa karttasi, First Layer, Second Layer ja Third Layer, sekä event layer josta puhutaan myöhemmin. Tässä esimerkkikuva, miltä mappi voisi näyttää jos et vaihtaisi layeriä. Tässä taas sama kuva layerin kanssa. Ei näytä paljoa paremmalta, sillä tämä mappi on tylsä. Puut vieri vieressä, vesi on rumasti ja teltta huonosti nurkassa. Tässä taas kuva, jossa on sama kuva, neljä puuta, puro ja teltta. Kummassa mapissa pelaisit mielummin, toisessa vai kolmannessa? Huomaa erot, esimerkiksi satunnainen asettelu purossa ja puissa sun muussa tilpehöörissä.

Eventit Palaa tekstin alkuun

Eventit ovat siis kaikki mikä eroaa tavallisesta mapilla, esimerkiksi liikkuvat perhoset ja ihmiset. Myös mahd. aarrearkut ja välivideot toteutetaan eventeillä. Tässä yleistä eventeistä, jotka ovat RPG Makerissa (nimet ovat AIDOSTA versiosta, eli laittomat käännökset, kuten Postality Knights Edition käyttävät eri nimiä):

Event name
Voit vaihtaa eventin nimeä.

Page options
New event page: tekee uuden sivun jolle voi asettaa eventtejä.
Copy event page: kopioi eventtisivun, jolloin voit helposti tehdä monta samanlaista sivua.
Paste event page: liittää eventtisivun, toimii vain jos olet kopioinut eventtisivun.
Delete event page: poistaa eventtisivun lopullisesti
Clear event page: tyhjentää eventtisivun.

Conditions
Vaikuttaa siihen, milloin eventti aktivoituu ja milloin ei.
Switch, eli päälle/pois-tyylillä toimiva condition. Voit muokata switchejä Switch Operations-eventillä. Näihin kuuluvat myös event paget.
Variable. Niin. Tämä on vaikea ymmärtää jos ei ole aiempaa kokemusta. Variable, eli muuttuja, on saman tapainen kun Switch, paitsi että se ei ole vain päälle/pois, vaan numeroina. Numeroita voi olla 9999999:stä -9999999:n, eli lievästi enemmän kuin switcheissä (2, päälle ja pois). Lisää Variable Operations-kohdassa.
Self switch, on sama kuin switch, paitsi että se ei vaikuta, eikä VOI vaikuttaa muihin kuin kyseiseen eventtiin.

Ulkoasu (Graphic, autonomous movement, options)
Graphic, vaihtaa eventin ulkoasua
Autonomous movement, eli liikkumisasetukset.
(Movement) Type, vaikuttaa miten eventtisi liikkuu (jos liikkuu). Fixed = paikallaanoleva, random = sattumanvarainen, approach = lähestyy pelaajaa, custom = voit itse muokata reitin
Speed, eventin nopeus
Frequency: kauanko kestää, kun event liikkuu (odottaa paikoillaan ennen seuraavaa liikettä)

Custom movement
Move down: liikkuu alas
Move left: liikku vasemmalle
Move right: liikkuu oikealle
Move up: liikkuu ylöspäin
Move lower left: liikkuu vasempaan alaviistoon
Move lower right: liikkuu oikeaan alaviistoon
Move upper left: liikkuu vasempaan yläviistoon
Move upper right: liikkuu oikeaan yläviistoon
Move at random: liikkuu satunnaiseen suuntaan
Move toward player: liikkuu pelaajaa päin
Move away from player: liikkuu poispäin pelaajasta
1 step forward: liikkuu eventistä nähden eteenpäin (naaman suunta)
1 step backward: liikkuu eventistä nähden taaksepäin (selän suunta)
Jump: eventti pomppaa ilmaan
Wait: odottaa tietyn verran aikaa (10 framea = 1 sekunti)
Turn down: kääntyy alas
Turn left: kääntyy vasemmalle
Turn right: kääntyy oikealle
Turn up: kääntyy ylöspäin
Turn 90 right: kääntyy puoli kierrosta oikealle (eventistä katsottuna)
Turn 90 left: kääntyy puoli kierrosta vasemmalle (eventistä katsottuna)
Turn 180: kääntyy ympäri
Turn 90 right or left: kääntyy puoli kierrosta vasemmalle tai oikealle (eventistä katsottuna)
Turn at random: kääntyy satunnaiseen suuntaan
Turn toward player: kääntyy pelaaja kohti
Turn away from player: kääntyy pelaajasta poispäin
Switch ON: pistää jonkun switchin PÄÄLLE
Switch OFF: pistää jonkun switchin POIS
Chance speed: vaihtaa eventin liikkumisnopeutta
Chance frequency: vaihtaa eventin aikaa päättää minne liikkua
Move animation ON: pistää liikkumisanimaation PÄÄLLE
Move animation OFF: pistää liikkumisanimaation POIS
Stop animation ON: pistää jatkuvan liikkumisanimaation (paikallaankin) PÄÄLLE
Stop animation OFF: pistää jatkuvan liikkumisanimaation (paikallaankin) POIS
Direction fix ON: pistää hahmon katsomaan koko ajan samaan suuntaan PÄÄLLE
Direction fix OFF: pistää hahmon katsomaan koko ajan samaan suuntaan POIS
Trough ON: pistää eventin niin, että sen läpi voi kävellä PÄÄLLE
Trough OFF: pistää eventin niin, että sen läpi voi kävellä POIS
Always on top ON: pistää eventin niin, että sen ali voi kävellä PÄÄLLE
Always on top OFF: pistää eventin niin, että sen ali voi kävellä POIS
Change graphic: vaihtaa eventin grafiikkaa
Change opacity: vaihtaa eventin läpinäkyvyyttä
Change blending: vaihtaa eventin värejä (add = todella kirkas, sub = todella tumma)
Play SE: soittaa jonkun ääniefektin
Script: kutsuu skriptin

Options
Move animation: eventin animaatio vaihtuu, kun se liikkuu (esim. kävelemisanimaatio)
Stop animation: eventin animaatio vaihtuu, vaikka se olisi paikoillaan (esim. kävelemisanimaatio)
Direction fix: event katsoo aina samaan suuntaan
Trough: voit kävellä eventin läpi
Always on top: voit kävellä eventin ali

Trigger
Action button: event aktivoituu, kun painat aktivointinappia (esim. välilyönti)
Player touch: event aktivoituu, kun pelaaja koskee siihen
Event touch: event aktivoituul, kun SE KOSKEE PELAAJAA
Autorun: event aktivoituu automaattisesti, huomaa, että se aloittaa alusta kun event on loppu
Parallel process: paraller antaa toisen Autorunin/parallerin alkaa, ennen kuin itse aloittaa uudelleen. Autorun taas junnaa paikallaan, ellei jotain tehdä.

Eventikomentojen lista Palaa tekstin alkuun

Sivu 1
Show text: näyttää viestin, esikatselu F12-napilla
Show choices: näyttää erilaisia vaihtoehtoja, joista pelaaja voi valita
Input number: pelaajan pitää pistää numeroita, ne säilyvät valitsemassasi variablessa
Chance text options: vaihtaa Show text-komennon säännöksiä (näkyykö ikkuna vai ei, missä kohden ruutua teksti-ikkuna on
Wait: odottaa tietyn verran frameja (10 framea = 1 sekunti)
Comment: pistää kommentin, jota itse pelissä ei voi nähdä. Yleensä linkitettynä skripteihin
Conditional branch: voimakkain eventtikomento RPG Makerissa. Tunnetaan myös nimellä Fork Condition. Voit päättää mitä tapahtuu, miksi tapahtuu ja milloin tapahtuu/milloin ei. Esimerkiksi tietty asia tapahtuu, jos variable 001 on suurempi kuin 2, tai switch numero 002 on päällä. Vaihtoehtoja on lukuisia.
Loop: pistää 'Loop' ja 'Repeat above' komentojen välissä olevan jatkamaan. Kannattaa käyttää switchiä tai variablea, ja conditional branchia, että break loop onnistuu.
Break loop: lopettaa Loopin.
Exit event processing: tavallisesti event jatkuu, kunnes se loppuu. Exit processing pysäyttää eventin, ja voit jatkaa sitä kun aktivoit sen uudelleen
Erase event: poistaa eventin kartalta. Tosin se ilmestyy takaisin, kun teleporttaat uudelleen samaan paikkaan
Call common event: kutsuu common eventin (niistä lisää myöhemmin)
Label: asettaa kohdan, johon voi hypätä myöhemmin eventissä
Jump to label: "hyppää" valmiiseen labeliin SAMASSA EVENTISSÄ
Control switches: Voit siis pistää jonkun switchin päälle/pois tai toggle (vaihtaa sen aina toiseen)
Control variables: variablet, eli muuttujat, ovat numeroita, jotka muuttuvat pelitilanteen mukaan. Voit pistää ne esim. samaksi kuin rahasi, tai hahmojesi yhteenlaskettu leveli
Control self switch: sama kuin switch, paitsi vaikuttaa vain kyseiseen eventtin
Control timer: pistää ajastimen pois/päälle
Change gold: vaihtaa rahamäärää
Change items: vaihtaa esineitä
Change weapons: vaihtaa aseita
Change armor: vaihtaa suojia
Change party member: vaihtaa ryhmän jäseniä
Change windowskin: vaihtaa ikkunoiden ulkoasua
Change battle BGM: vaihtaa taistelumusiikkia
Change battle end ME: vaihtaa "fanfaaria" taistelun lopussa
Change save access: pistää tallennusmahdollisuuden päälle/pois
Change menu access: pistää valikkoahdollisuuden (esc/X) päälle/pois
Change encounter: pistää satunnaiset taistelut päälle/pois

Sivu 2
Transfer player: siirtää pelaajan, TARVITAAN kun siirrytään kartasta toiseen
Set event location: siirtää eventtiä
Scroll map: siirtää "kameraa", pelaaja pysyy paikoillaan
Change map settings: vaihtaa erilaisia kartan asetuksia
Change fog color tone: vaihtaa "sumun" väriä
Change fog opacity: vaihtaa "sumun" läpinäkyvyyttä
Show animation: näyttää animaation (muokkaa databasesta)
Change transparent flag: vaihtaa pelaajan läpinäkyvyyttä
Set move route: liikuttaa eventtiä komennolla
Wait for move's completion: odottaa, että event on liikkunut ennen kuin muuta voi tapahtua
Prepare for transition: pysäyttää liikkeen yms. transitionia (ruudun "mukautumista") varten
Execute transition: laukaisee transitionin (valitse listasta)
Change screen color tone: vaihtaa ruudun väritystä
Screen flash: väläyttää ruudussa jonkun värin
Screen shake: heiluttaa ruutua
Show picture: näyttää kuvan (valitse listasta)
Move picture: siirtää kuvaa
Rotate picture: kääntää kuvaa
Change picture color tone: vaihtaa kuvan väritystä
Erase picture: kadottaa kuvan
Set weather effects: pistää erilaisen sään (luettelossa)
Play BGM: soittaa tietyn musiikin
Fade out BGM: pistää musiikin hiljentymään hiljalleen
Play BGS: soittaa jonkun taustaefektin (esim. sateen äänen)
Fade out BGS: pistää taustaefektin hiljentymään hiljalleen
Memorize BGM/BGS: pistää musiikin ja taustaefektin muistiin (voi olla vain 1 kerrallaan)
Restore BGM/BGS: soittaa muistiin pistetyt musiikin ja äänen
Play ME: soittaa lyhyen musiikkipätkän
Play SE: soittaa lyhyttä ääniefektiä
Stop SE: pysäyttää lyhyen ääniefektin

Sivu 3
Battle processing: pistää taistelun käyntiin
Shop processing: pistää kaupan käyntiin
Name input processing: antaa pelaajan päättää hahmonsa nimen
Chance HP: vaihtaa pelaajan nykyistä HP:ta
Chance SP: vaihtaa pelaajan nykyistä SP:tä
Change state: vaihtaa hahmon status effectejä
Recover all: parantaa kaikki HP:t, SP:t, status effectit ja kuoleman
Change EXP: vaihtaa hahmojen kokemuspisteitä (experience points)
Change level: vaihtaa hahmojen leveliä
Change parameters: vaihtaa hahmon statuksia, esim. maksimi HP:ta tai Agilityä
Change skills: vaihtaa hahmon iskuja
Change equipment: vaihtaa hahmon varustusta (aseet ja suojat)
Change actor name: vaihtaa hahmon nimeä (pelaaja EI voi vaikuttaa)
Change actor class: vaihtaa hahmon classia (ammattia)
Change actor graphic: vaihtaa hahmon ulkoasua
Change enemy HP: (vain taistelussa) vaihtaa vihollisen HP:ta
Change enemy SP: (vain taistelussa) vaihtaa vihollisen SP:tä
Change enemy state: (vain taistelussa) vaihtaa vihollisen statun effectiä
Enemy recover all: (vain taistelussa) parantaa vihollisen kaikki HP:t, SP:t ja status effectit
Enemy appearance: (vain taistelussa) vaihtaa vihollisen ulkoasua
Enemy transform: (vain taistelussa) muuttaa vihollisen toiseksi viholliseksi
Show battle animation: (vain taistelussa) näyttää animaation
Deal damage: (vain taistelussa) tekee vahinkoa joko pelaajaan tai viholliseen
Force action: (vain taistelussa) pistää vihollisen tekemään jonkun tietyn liikkeen (iskemään, pakenemaan yms.)
Abort battle: (vain taistelussa) lopettaa taistelun
Call menu screen: avaa pelivalikon
Call save screen: avaa tallennusvalikon
Game over: pistää pelaajalle game overin (peli ohi)
Return to title screen: palaa main menuun (uusi peli, tallenna, poistu-valikko)
Script: kutsuu skriptin

 

Osa 2: Database Palaa tekstin alkuun

Actors Palaa tekstin alkuun

Actors-list
Päätä monta actoria sinulla on käyttämällä Change Maxium-nappia

Name
Päätä kyseisen actorin (heron, sankarin, pelaajan jne.) nimi.

Class
Vaihda kyseisen actorin class/ammatti.

Initial/Final level
Säädä maksimi ja minimi level.

EXP Curve
Säädä actorin EXP (kokemuspiste) nousu

Character graphic
Säädä actorin liikkumisulkoasu.

Battler graphic
Säädä actorin taistelun ulkoasu.

Parameters
MaxHP, säädä actorin maksimi HP-nousu
MaxSP, säädä actorin maksimi SP-nousu
STR, säädä actorin iskuvoiman nousu
DEX, säädä actorin näppäryyden nousu
AGI, säädä actorin kunnon nousu
INT, säädä actorin taikavoimien nousu

Starting equipment
Säädä actorin alkuvarustus (aseet, suojat).

Classes Palaa tekstin alkuun

Classes-list
Päätä monta classia on valittavana käyttämällä Change maximum-nappia.

Name
Säädä classin nimi.

Position
Sijainti taistelussa. Front ottaa eniten vahinkoa, sitten middle ja vähiten Rear. Myös sama pätee actorin iskuvoimaan (fron iskee eniten lämää, rear vähiten).

Equippable weapons
Säädä aseet, joita kyseinen classi voi käyttää.

Equippable armors
Säädä suojat, joita kyseinen classi voi käyttää.

Element effeciency
Säädä elementtien tehot.
A: 200%, kaksinkertainen damage
B: 150%, 1.5 kertainen damage
C: 100%, tavallinen damage
D: 50%, 0.5, eli puolitettu damage
E: 0%, ei damagea
F: -100%, tavallinen damage PARANTAA

State effeciency
Säädä status effectien toimivuus
A: on erittäin heikko status effectille
B: on heikko status effectille
C: tavallinen
D: on puolustuskykyinen elementille
E: on todella puolustuskykyinen elementille
F: on immuuni elementille

Skills to learn
Säädä, mitä iskuja classi oppii ja millä levelillä.

Skills Palaa tekstin alkuun

Skill-list
Päätä montako skilliä on valittavana käyttämällä Change maximum-nappia

Name
Päätä skillin nimi.

Icon
Päätä ikoni, joka näkyy skillin nimen edessä.

Description
Päätä selitys, joka lukee skillejä valitessa.

Scope
Päätä, kehen skilli osuu.

Occasion
Päätä, milloin skilliä voi käyttää.

User animation
Päätä animaatio, joka on iskun käyttäjällä

Target animation
Päätä animaatio, joka on iskun kohteella

Menu use SE
Päätä ääniefekti, jonka pelaaja kuulee käyttäessää skilliä valikossa (tarpeellinen vain jos occasion on Always)

Common event
Päätä, kutsuuko skill mitään commont eventtiä, jos kutsuu, minkä kutsuu

Skill damage
SP cost: päätä paljonko SP:tä (taitopisteitä) iskun tekeminen vie
Power: päätä paljonko skilli iskee (parantavat iskut ovat miinus-lukuja, esim. -100)
ATK-F: päätä paljonko ATK vaikuttaa iskun tehoon.
EVA-F: päätä paljonko EVA vaikuttaa iskun tehoon.
STR-F: päätä paljonko STR vaikuttaa iskun tehoon.
DEX-F: päätä paljonko DEX vaikuttaa iskun tehoon.
AGI-F: päätä paljonko AGI vaikuttaa iskun tehoon.
INT-F: päätä paljonko INT vaikuttaa iskun tehoon.
Hit rate: (prosentteina) iskun osumistarkkuus, 100 on maksimi.
PDEF-F: päätä paljonko PDEF vaikuttaa iskun tehoon.
MDEF-F: päätä paljonko MDEF vaikuttaa iskun tehoon.
Variance: päätä (prosentteina) paljonko iskun teho vaihtelee

Element
Päätä, mitä (jos mitään) elementtiä isku edustaa.

State change:
Päätä, mitä status effectiä isku edustaa
+ (yksi klikkaus): isku aiheiuttaa kyseisen status effectin
- (kaksi klikkausta): isku poistaa kyseisen status effectin

Items Palaa tekstin alkuun

Items-list
Päätä esineiden määrä Change maximum-napilla.

Name
Päätä esineen nimi.

Icon
Päätä ikoni, joka näkyy esineen nimen edessä.

Description
Päätä selitys, joka lukee esineitä valitessa.

Scope
Päätä, kehen esine osuu.

Occasion
Päätä, milloin esinettä voi käyttää.

User animation
Päätä animaatio, joka on esineen käyttäjällä

Target animation
Päätä animaatio, joka on esineen kohteella

Menu use SE
Päätä ääniefekti, jonka pelaaja kuulee käyttäessää esinettä valikossa (tarpeellinen vain jos occasion on Always)

Common event
Päätä, kutsuuko esine mitään commont eventtiä, jos kutsuu, minkä kutsuu

Item effect
Price: esineen hinta, jos myyt esinettä, hinta on puolet ostohinnasta. 0 tarkoittaa, että esinettä ei voi myydä.
Consumable: Yes = esinettä voi käyttää vain kerran, No = esinettä voi käyttää loputtomasti
Parameter: päätä, (jos nostaa) nostaako esine mitään statuksista LOPULLISESTI
Param. Inc: päätä määrä, jonka esine nostaa (vain jos Parameter on valittu)
Rcvr HP %: prosentti, jonka esine nostaa HP:ta. 100 on maksimi
Rcvr HP: määrä, jonka esine nostaa HP:ta. 9999 on maksimi
Rcvr SP %: prosentti, jonka esine nostaa SP:tä. 100 on maksimi
Rcvt SP: määrä, jonka esine nostaa SP:tä. 9999 on maksimi
Hit rate: esineen osumisprosentti, 100 on maksimi
PDEF-F: esineen fyysisen puolustuksen nosto
MDEF-F: esineen maagisen puolustuksen nosto
Variance: kirjoitusvirheen takia RmXP:ssä siinä lukee Veriance, mutta se tarkoittaa variancea. Kuinka paljon teho vaihtelee (prosentti).

Element
Päätä, mitä (jos mitään) elementtiä esine edustaa.

State change:
Päätä, mitä status effectiä esine edustaa
+ (yksi klikkaus): esine aiheiuttaa kyseisen status effectin
- (kaksi klikkausta): esine poistaa kyseisen status effectin

Weapons Palaa tekstin alkuun

Weapons-list
Päätä, montako asetta sinulla on Change maximum-napilla.

Name
Päätä aseen nimi.

Icon
Päätä ikoni, joka näkyy aseen nimen edessä.

Description
Päätä selitys, joka lukee asetta valitessa.

Attacker animation
Päätä aseen käyttäjän animaatio, kun hahmo iskee.

Target animation
Päätä aseen kohteen animaatio, kun hahmo iskee.

Weapon effect
Price: aseen hinta, jos myyt asetta, hinta on puolet ostohinnasta. 0 tarkoittaa, että asetta ei voi myydä.
ATK: paljonko ase nostaa iskuvoimaa
PDEF: paljonko ase nostaa fyysistä puolustusta
MDEF: paljonko ase nostaa maagista puolustusta
STR+: paljonko ase nostaa voimakkuutta (voidaan pistää miinus-lukuja, esim. -10)
DEX+: paljonko ase nostaa ketteryyttä (voidaan pistää miinus-lukuja, esim. -10)
AGI+: paljonko ase nostaa kuntoa (voidaan pistää miinus-lukuja, esim. -10)
INT+: paljonko ase nostaa taikavoimaa (voidaan pistää miinus-lukuja, esim. -10)

Element
Päätä, millä elementillä ase iskee.

State change
Päätä, miten ase vaikuttaa status effecteihin.
+ (yksi klikkaus): ase aiheiuttaa kyseisen status effectin
- (kaksi klikkausta): ase poistaa kyseisen status effectin

Armors Palaa tekstin alkuun

Armors-list
Vaihda suojien määrää Change maximum-napilla

Name
Päätä suojan nimi.

Icon
Päätä ikoni, joka näkyy suojan nimen edessä.

Description
Päätä selitys, joka lukee suojaa valitessa.

Kind
Päätä, mitä tyyppiä suoja edustaa (Shield, Helmet/Hat, Body armor, accessory). Hahmosi voi pitää vain yhtä suojaa per. suojatyyppi kerrallaan.

Auto State
Minkä status effectin suoja pistää päälle automaattisesti.

Armor effect
Price: suojan hinta, jos myyt suojaa, hinta on puolet ostohinnasta. 0 tarkoittaa, että suojaa ei voi myydä.
PDEF: paljonko suoja nostaa fyysistä puolustusta
MDEF: paljonko suoja nostaa maagista puolustusta
EVA: paljonko suoja nostaa väistökykyä
STR+: paljonko suoja nostaa voimakkuutta (voidaan pistää miinus-lukuja, esim. -10)
DEX+: paljonko suoja nostaa ketteryyttä (voidaan pistää miinus-lukuja, esim. -10)
AGI+: paljonko suoja nostaa kuntoa (voidaan pistää miinus-lukuja, esim. -10)
INT+: paljonko suoja nostaa taikavoimaa (voidaan pistää miinus-lukuja, esim. -10)
Element defense
Päätä, mitä elementtipuolustusta suoja nostaa.
State defense
Päätä, mitä status effect-puolustusta suoja nostaa.

Enemies Palaa tekstin alkuun

Enemies-list
Päätä, montako vihollista sinulla on käyttämällä Change maximum-nappia.

Name
Päätä vihollisesi nimi (Isn't that pretty obivous?)

Status
MaxHP: vihollisen maksimi HP
MaxSP: vihollisen maksimi SP
STR: vihollisen voima
DEX: vihollisen ketteryys
AGI: vihollisen kunto
INT: vihollisen taikavoima
ATK: vihollisen iskuvoima
PDEF: vihollisen fyysinen puollustus
MDEF: vihollisen maaginen puolustus
EVA: vihollisen väistökyky
Attacker animation: mikä animaatio vihollisella on, kun se iskee
Target animation: mikä animaatio vihollisen iskukohteella on
EXP: paljonko viholliselta saa kokemuspisteitä
Gold: paljonko viholliselta saa rahaa
Treasure: minkä (jos minkään) esineen vihollinen pudottaa, ja minkä prosentin varmuudella

Action
Mitä iskuja vihollinen käyttää.

Element effeciency
Säädä elementtien tehot.
A: 200%, kaksinkertainen damage
B: 150%, 1.5 kertainen damage
C: 100%, tavallinen damage
D: 50%, 0.5, eli puolitettu damage
E: 0%, ei damagea
F: -100%, tavallinen damage PARANTAA

State effeciency
Säädä status effectien toimivuus
A: on erittäin heikko status effectille
B: on heikko status effectille
C: tavallinen
D: on puolustuskykyinen elementille
E: on todella puolustuskykyinen elementille
F: on immuuni elementille

Troops Palaa tekstin alkuun

Troops-list
Päätä, montako Trooppia (vihollisryhmää) sinulla on Change maximum-napilla.

Name
Päätä kyseisen troopin nimi (ei näy pelissä).

Autoname
Nimeää troopin automaattisesti vihollisen mutkaan (jos sinulla on 2 ghostia ja basilisk, nimeksi tulee Ghost*2, Basilisk)

[ED]Battleback
Muokkaa taustaa (vain Battle testiä varten).

Battle test
Testaa kyseistä taistelua

Komennot
<, pistää valitun vihollisen trooppiin
>, poistaa valitun vihollisen troopista
C, poistaa kaikki viholliset troopista
A, järjestää viholliset automaattisesti.

Battle event
Tee eventtejä taisteluun.

States Palaa tekstin alkuun

States-list
Päätä, montako status effectiä sinulla on Change maximum-napilla.

Name
Päätä staten nimi.

Animation
Päätä staten animaatio (jatkuva, loop)

Restriction
None: ei mitään
Can't use magic: tässä statessa oleva hahmo ei voi käyttää erikoisiskuja (Skill)
Always attack enemies: hyökkää vihollisia jatkuvasti
Always attack allies: hyökkää tiimiläisiä jatkuvasti
Can't move: ei voi tehdä mitään

Extra options
Nonresistance: tätä status effectiä ei voi väistää/olla immuuni
Regard as HP 0: jos kaikilla on tämä status effect, tulee Game Over
Can't get EXP: jos hahmolla on tämä status effect, hän ei voi saada kokemuspisteitä
Can't evade: jos hahmolla on tämä status effect, hän ei voi väistää iskuja
Slip damage: hahmo ottaa damagea aina vuoronsa jälkeen

Status
Rating: mitä suurempi, sitä enemmän tämä status menee muiden päälle
Hit rate %: statuksen kantajan osumatarkkuus
MaxHP %: statuksen kantajan maksimi HP
MaxSP %: satuksen kantajan maksimi SP
STR %: statuksen kantajan voima
DEX %: statuksen kantajan ketteryys
AGI %: statuksen kantajan kunto
INT %: statuksen kantajan taikavoima
ATK %: statuksen kantajan iskuvoima
PDEF %: statuksen kantajan fyysinen puolustus
MDEF %: statuksen kantajan maaginen puolustus
EVA: statuksen kantajan väistökyky

Release conditions
Release at the end of battle: Jos on päällä, status lähtee taistelun jälkeen
After Y turns, X% chance: Y = monenko vuoron päästä on X:n prosentin mahdollisuus, että status katoaa
Each physical damage deal, Z% chance: Jokaisesta fyysisestä iskusta Z:n prosentin mahdollisuus, että status katoaa

Element Defense
Säädä, mitä puolustusta status effect nostaa.

State change
Säädä, mitkä muut statukset tulevat/lähtevät kyseisen mukana.

Animations Palaa tekstin alkuun

Animations-list
Säädä, montako animaatiota sinulla on Change maximum-napilla.

Name
Animaation nimi (ei näy pelissä).

Animation graphic
Säädä animaation grafiikka.

Position
Mihin kohti kohdetta animaatio tulee

Frames
Montako framea animaatio kestää (10 framea = 1 sekunti)

SE and Flash timing
Säädä ääniefektit ja ruudun/kohteen välähdykset.

[ED] Battler
Vaihda battler-kuvaa (vain testissä).

Paste last
Pistää nykyisestä framesta samanlaisen kuin edellinen (ei toimi ensimmäisellä framella).

Copy frames
Kopioi frameja valitsemastasi luvusta toiseen, ja liittää ne heti valitsemastasi framesta alkaen.

Clear frames
Tyhjentää frameja valitsemastasi luvusta toiseen.

Tweening
Pistää kuvat lähemmäs toisiaan kahden framen välillä pehmeämmän animaation saamiseksi.

Cell Batch
Vaihtaa kaikkia valittujen framen ominaisuuksia. Samoja ominaisuuksia voi valita kaksoisklikkaamalla animaatioon pistettyä tileä.
Patterin: vaihtaa animaatiotileä, eli kuvaa.
X: vaihtaa horisontaalista sijaintia. Miinusluvut siirtävät kuvaa "vasemmalle", normaalit "oikealle".
Y: vaihtaa vertikaalista sijaintia. Miinusluvut siirtävät kuvaa "ylös", normaalit "alas".
Zoom: vaihtaa kuvan/kuvien kokoa. 100 on alkuperäinen, pienuusmaksimi on 20 ja suuruus- 255.
Angle: kääntää kuvaa. Kuva kääntyy vastapäivään pistäessä tavallisia lukuja, ja myötäpäivään pistäessä miinuslukuja.
Flip: kääntää kuvan vaakasuunnassa.
Opacity: säätää kuvan läpinäkyvyyttä. 255 on maksimi ja alkuperäinen.
Blending: säätää kuvan kirkkautta. Add on todella vaalea, Sub on todella tumma ja Normal on tavallinen.

Entire slide
Liikuttaa frameja.
X: vaihtaa horisontaalista sijaintia. Miinusluvut siirtävät kuvaa "vasemmalle", normaalit "oikealle".
Y: vaihtaa vertikaalista sijaintia. Miinusluvut siirtävät kuvaa "ylös", normaalit "alas".

Play hit
Näytä animaatio.

Play miss
Periaatteessa sama.

Tilesets Palaa tekstin alkuun

Tilesets-list
Säädä tilesettien määrä painamalla Change maximum-nappia.

Name
Tilesetin nimi (ei näy pelissä).

Tileset Graphic
Tilesetin grafiikka.

Autotile graphics
Säädä "autotilet", eli automaattisesti mukautuva maasto.

Panorama graphic
Säädä (jos on) tausta "tyhjille" kohdille.

Fog graphic
Säädä (jos on) "verho", jonka läpi kartta näkyy.

Battleback graphic
Säädä taistelujen maasto tälle tilesetille.

Map settings
Passage: O = läpi voi mennä, X = läpi ei voi mennä
Passage (4 dir): säädä suuntakohdat, nuoli = läpi voi mennä, neliö = läpi ei voi mennä
Priority: Jos on tähti, ali voi mennä. Mitä suurempi luku tähden kohdalla, sitä korkeampi on
Bush Flag: Jos on, hahmo on ikäänkuin osittain maaston "sisällä"
Counter flag: jos on, hahmo voi aktivoida eventin counter-maaston läpi
Terrain tag: Säädä, mihin maastotyyppiin kyseinen tile kuuluu (jos et tiedä mitä teet, pistä kaikki 0:n (nollaan))

Common events Palaa tekstin alkuun

Common events-list
Vaihda common eventtien määrää Change maximum-napilla.

Name
Säädä common eventin nimi (ei näy pelissä).

Trigger
None: vain kutsuessa common eventtiä event-komennolla
Autorun: toimii automaattisesti kun tietty switch on päällä
Parallel: toimii automaattisesti

Conditional switch
Jos autorun on päällä, säädä switch joka aktivoi common eventin.

List of event commands:
Samat kuin ensimmäisessä osassa.

System Palaa tekstin alkuun

Initial party
Säädä joukkue, joka on pelin alussa.

Element names
Säädä elementit (vaihda Change maximum-napilla määrää).

System Graphics / sound effects
Windowskin graphic: säädä ikkunoiden ulkoasu
Title graphic: säädä main menun (alkuvalikon) tausta
Gameover graphic: säädä Game Over-tausta (peli ohi)
Battle transition graphic: säädä taistelun alussa ruudun mukautuminen
Tutle BGM: säädä alkuvalikon musiikki
Battle BGM: säädä taistelumusiikki
Battle end ME: säädä taistelun loppuun musiikkipätkä (fantfaari)
Gameover ME: säädä Game Over-ikkunaan musiikkipätkä
Cursor SE: säädä valikoissa valinnan valitsemis ääniefekti
Decision SE: säädä valikoissa valinnan vahvistamis ääniefekti
Cancel SE: säädä valioissa poistumis ääniefekti
Buzzer SE: säädä valikoissa toimimattoman valinnan ääniefekti
Equip SE: säädä varusteiden päällepistämisen ääniefekti
Shop SE: säädä kaupan oston ääniefekti
Save SE: säädä pelitilanteen tallentamisen ääniefekti
Load SE: säädä pelitilanteen lataamisen ääniefekti
Battle start SE: säädä taistelun alun ääniefekti
Escape SE: säädä taistelusta pakenemisen ääniefekti
Actor Collapse SE: säädä taistelussa hahmon kuoleman ääniefekti
Enemy Collapse SE: säädä taistelussa vihollisen kuoleman ääniefekti

Words
G: Raha
HP: Energia
SP: Taikapisteet
STR: Voimakkuus
DEX: Ketteryys
AGI: Kunto
INT: Taikavoima
ATK: Iskuvoima
PDEF: Fyysinen puolustus
MDEF: Maaginen puolustus
Weapon: Ase
Shield: Kilpi
Helmet: Kypärä/Hattu
Body Armor: Vartalosuoja
Accessory: Lisävaruste
Attack: Tavallinen isku
Skill: Taito/Isku
Defend: Puolustaa
Item: Esineet
Equip: Suojukset

Pikalinkit


HBGames